تغییر شکل پلاستیکی
Plastic Deformation
تغییر شکل ،پلاستیکی فرورفتگی است؛ فرورفتگی گود رفتگی یا لهیدگی در ریس یا غلتکها که ناشی از ضربه یا بارگذاری بیش از حد است.
سطح فلز روان شده و باعث تغییر شکل برگشت ناپذیر میشود (نه سایش) فرورفتگیها اغلب دارای لبهای برآمده هستند که تنشها را افزایش میدهد و منجر به خستگی ناشی از سطح ترکهای (سطحی و در نهایت تشکیل گودال یا سایش چسبناک می شود.
تغییر شکل پلاستیک دارای سه زیر شاخه است:
۱-باربیش از حد یا برینلینگ واقعی با بارگذاری ثابت یا ضربه ای یا ضربه ناشی از سوء استفاده عملیاتی مشخص میشود که باعث ایجادفرورفتگی دائمی در فلز بدون برشکاری یا جوشکاری میشود.
برخی افراد فرورفتگی ناشی از ضربه چکش بر یاتاقان را به عنوان اضافه بار در نظر میگیرند برخی از افراد نیز ممکن است آن را به عنوان یک فرورفتگی از جا به جایی در نظر بگیرند
یاد آوری – سختی برینل مقیاسی است که برای مقدار عددی سطح سختی ماده استفاده می.شود روش انجام آزمایش سختی برینل به طور کامل در ASTM E10 تعریف شده است به طور کلی برای انجام آزمایش یک شیء برای مدت زمان از پیش تعیین شده ای تحت فشار از پیش تعیین شده بر روی فلز فشار می.آورد به طور معمول این شیء یک توپ ۱۰ میلیمتری از فولاد سخت شده است و نیرویی که وارد میکند کیلوگرم – نیرو ۲۹) :کیلونیوتن ۶۶۰۰ پوند _ نیرو است.
برای مواد نرم یا سخت این آزمایش کمی تغییر می.کند شیء پس از آن که با فشار روی فلز وارد شد برداشته میشود و عرض تورفتگی حاصل با استفاده از میکروسکوپ اندازه گیری می.شود سپس اندازه گیری تورفتگی را میتوان با استفاده از مقیاس سختی برینل محاسبه کرد.
۲- تغییر شکل پلاستیک میتواند ناشی از بقایای ذرات فلزی و سایر ذرات باشد که باعث فرورفتگی یا لهیدگی میشود که در اثر گیر افتادن ذره در فاصله های پویا (دینامیک بین دو جز ماشین یا سطوح raceway ، رولر یا ساچمه های در حال حرکت زندانی شده و باعث ایجاد فرورفتگی در سطوح می.گردد این نیرو باعث ایجاد فرورفتگی ته گرد در قسمت ریس یا غلطک میشود ترکها ممکن است در فلز منتشر شوند. -۳ فرورفتگی میتواند ناشی از جا به جایی هنگام حمل و نقل یا نصب رخ دهد و شبیه تغییر شکل پلاستیک ناشی از بقایای ذرات فلزی و سایر ذرات است اما در واقع ناشی از افتادن یا چکش خوردن یاتاقان است که باعث بارگذاری موضعی میشود همچنین میتواند به دلیل بریدگی توسط اجسام سخت یا تیز باشد.