چسب های تخصصی صنعتی و اهمیت آماده سازی سطوح

در دنیای امروز ، چسب ها به جزء جدایی ناپذیر هر فعالیت تولیدی و صنعتی تبدیل شده و با تنوع بسیار بالای خود نقش مهمی در هر واحد صنعتی ایفا می کنند.  هر چند انسان از بدو زندگی اجتماعی به نوعی از چسب ها در کاربردهای خود بهره برده است، اما هیچ گاه قادر به درک کامل پدیده ی چسبندگی نبوده است. جایگزینی اتصالات چسبی با بسیاری از روش های سنتی مونتاژ (Assembly) علاوه بر کاهش هزینه، مزایای فنی فراوانی با خود به همراه داشته است. برخی از این مزایا را در زیر با هم مرور می کنیم :

  • با استفاده از چسب ها ، امکان اتصال انواع قطعات با جنس ، هندسه و سایز متفاوت امکان پذیر است. اتصال اجناس همانند : فلزات ، پلاستیک ، فایبرگلاس ، …
  • استفاده از چسب ها سبب می شود تا نیازی به تغییر شکل یا تغییر فرم در قطعات نباشد. تغییراتی که سایر روش ها مانند جوشکاری ، پیچ کردن و .. بر روی سطوح به وجود می آورند در این روش وجود ندارند.
  • سرعت مونتاژ و اتصال قطعات با استفاده از چسب ها بسیار بالاتر است
  • اتصال قطعات با چسب در کاهش وزن نهایی محصول تاثیر بسزایی دارد
  • استفاده از چسب برای مونتاژ قطعات ، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و فرسودگی قطعات ایجاد کرده و سبب افزایش طول عمر ماشین آلات خواهد شد.
  • به دلیل تنوع بالای چسب ها از آنها میتوان در کاربردهای متفاوت و صنایع مختلف استفاده نمود. گستره ی کاربرد چسب ها علاوه بر مونتاژ و چسباندن قطعات در امور تولیدی ، امور تعمیرات و نگهداری و عایق بندی و آب بندی را نیز در بر می گیرد.

در ادامه به بررسی اهمیت آماده سازی سطوح پیش از چسبکاری و سپس به شرح چسب های تخصصی صنعتی ، کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام از آنها  می پردازیم .

 

 

مرحله ای که قبل از شروع چسبکاری بسیار اهمیت دارد و بیشتر اوقات فراموش می شود، تمیزکاری و چربی زدایی سطوحی است که قرار است به یکدیگر چسبانده شوند. سطوح مورد نظر ما باید قبل از شروع چسبکاری کاملا تمیز، خشک و چربی زدایی شوند و تمام آلودگی ها مانند چربی ، گرد و خاک و … و باقی مانده های چسب از روی آنها پاک شود.

 

چرا این مرحله بسیار پر اهمیت است ؟

آماده سازی مناسب سطوح ، کلید دستیابی به پیوند های چسبندگی خوب با عمر بالا می باشد. اگر سطوحی که قصد داریم به یکدیگر بچسبانیم به خوبی تمیز نشده باشند و حتی کمی چرب باشند، کیفیت و نتیجه نهایی چسبکاری به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و کاهش می یابد ،حتی برای چسب های با بالاترین کیفیت !

 

برای آماده سازی سطوح از چه روش هایی استفاده می شود؟

 

  1. ابتدا هر گونه آلودگی، چربی ، گرد و خاک و باقی مانده رنگ و چسب روی سطوح را کاملا پاک کنید. به این منظور می توانید از استون، الکل سفید یا صنعتی و سایر حلال های با پایه غیر نفتی استفاده نمایید. هم چنین برای دستیابی به نتیجه بهتر و چربی زدایی کامل سطوح، توصیه می شود محصولات و پاک کننده های تخصصی برای این کار را به کار ببرید.
  2. در صورت نیاز برای دستیابی به کیفیت بالاتر چسبندگی، می توانید از روش های مکانیکی برای آماده سازی سطوح استفاده نمایید. روش هایی مانند : سند بلاست ( پاشش ماسه روی سطوح با هوای فشرده) ، سمباده کاری و … . استفاده از روش های مکانیکی سبب می شود تا سطوح پیش از چسبکاری زبر شده و پیوند ایجاد شده بین چسب و سطح استحکام بالاتری داشته باشد.
  3. در برخی از کاربردها برای آماده سازی سطوح غیر جاذب، رنگ شده، پلاستیک های با انرژی سطحی کم مانند ( PE، PP و ..) از پرایمرها استفاده می شود. پرایمر ها که با عنوان آستر های تقویت جذب چسب شناخته می شوند، با ایجاد یک لایه ی جاذب روی سطوح سبب می شوند تا کیفیت چسبندگی بالا رود.
  4. در صورت نیاز می توان از روش های شیمیایی آماده سازی سطوح مانند فلوراید کردن و روش های فیزیکی نظر شعله، کرونا و پلاسما استفاده نمود.

 

نکات مهم پس از آماده سازی سطوح :

  • پس از تمیزکاری و چربی زدایی حتما اجازه دهید تا سطوح خشک شوند و سپس چسبکاری را آغاز نمایید.
  • برای اجتناب از انتقال چربی از تماس دست با سطوح جلوگیری کنید.
  • هیچ گاه از حلال های با پایه ی نفت (مانند بنزین) برای چربی زدایی استفاده نکنید، چرا که خود حلال باعث چرب شدن سطح مورد نظر شما می گردد. بنابراین کیفیت چسبکاری به شدت کاهش خواهد یافت

نظر خود را بنویسید