چسب های اکریلیک ساختاری (سیستم های متیل متااکریلات)

  • چسب های اکریلیک ساختاری (سیستم های متیل متااکریلات)

چسب های اکریلیک ساختاری سیستم های دوجزئی بر پایه ی متااکریلات و شامل دو جزء رزین و اکتیواتور (فعال کننده) می باشند. برای فراوری این چسب ها برخلاف سایر چسب های دوجزئی، نیازی به ترکیب کردن دو جزء با یکدیگر نمی باشد و فرایند خشک شدن بلافاصله پس از قرار گرفتن چسب و اکتیواتور بر روی یکدیگر آغاز می گردد.

 

کاربرد اساسی چسب های اکریلیک ساختاری در امور مونتاژ و تولید در صنعت است و به دلیل سرعت بالا در استفاده از آنها و قدرت چسبندگی بسیار خوب ، برای امور مونتاژکاری به صورت سری و در دوره های طولانی مدت محصولاتی ایده آل هستند. ویژگی های  منحصر به فرد این سری از چسب ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

 

  • سرعت استفاده ی بالا به همراه چسبندگی خوب
  • مقاومت ضربه ای ، کششی و پوست کنی بالا
  • آماده سازی سریع چسب بدون نیاز به ترکیب کردن
  • مقاومت خوب در برابر فرسودگی
  • پس از خشک شدن چسب ، به صورت خودکار یک لایه ی آب بند بر روی سطوح ایجاد می شود که از زنگ زدن سطح جلوگیری می کند

 

 

آماده سازی و استفاده از چسب های اکریلیک ساختاری

آماده سازی سطوح

برای چسبندگی بهتر دو سطح به یکدیگر، بایستی هر دو سطح تمیز و خشک باشند . برای استحکام بالاتر چسبندگی، آماده سازی های بیشتر سطوح مانند زبر کردن از طریق سمباده کشی و یا سند بلاست می توانند بسیار موثر باشند.

 

برخی از پلاستیک ها همانند پلی آمید، PTFE  و پلی افلین ها فقط با آماده سازی خاص سطوح قابل چسباندن هستند، به عنوان مثال: استفاده از فلوراید، پلاسما با فشار پایین، روش کرونا و شعله.

 

آماده سازی چسب

 

به طور معمول چسب روی یکی از سطوح اعمال می شود و اکتیواتور روی سطح دیگر. فاصله ی بین سطوح می تواند تا ۰٫۸ میلی متر باشد (در این صورت اکتیواتور باید روی هر دو سطح اعمال شود). در مواردی که فاصله ی بین سطوح بین ۰٫۱۵ تا ۰٫۲۵ میلی متر باشد قدرت کششی بالاتری وجود خواهد داشت.

 

نگهداری

چسب های اکریلیک ساختاری را باید در دمای اتاق ( ۲۰ درجه سانتی گراد) و شرایط خشک نگهداری نمود هم چنین از قرار دادن چسب در برابر نور مستقیم آفتاب خودداری نمایید. اگر دمای محیط نگهداری از ۴۰ درجه بالاتر باشد و رطوبت محیط نسبتا بالا باشد زمان نگهداری چسب ها به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

نکات ایمنی

چسب های اپوکسی در صورت استفاده ی صحیح و خشک شدن کامل از نظر سمی بودن خطری نخواهند داشت. هر چند پیش از استفاده از محصول باید تمامی موارد ذکر شده در برگه اطلاعات فنی (TDS) و مباحث زیست محیطی و دستورالعمل های ایمنی درج شده در برگه اطلاعات ایمنی ( MSDS) مطالعه شود.

 

در ادامه به شرح هر یک از ویژگی های مربوط به چسب های اکریلیک ساختاری و عبارت های تخصصی آنها می پردازیم.

 

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید